PRACA PRZEGLĄDOWA
Dynamiczne zmiany metod kształcenia na kierunkach lekarskich – ewolucja, nie rewolucja
Więcej
Ukryj
1
Academy of Applied Medical and Social Sciencesin Elbląg, Poland
2
Department of Exercise Physiology and Functional Anatomy, Faculty of Health Sciences, Ludwik Rydygier Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 17-10-2023
Data akceptacji: 05-11-2023
Data publikacji online: 31-12-2023
Autor do korespondencji
Agata Wójcik-Kula
Department of Exercise Physiology and Functional Anatomy, Faculty of Health Sciences, Ludwik Rydygier Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń, Świętojańska 20, 85-077 Bydgoszcz, Poland
Acta Elbingensia 2023;50(1):77-82
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Wprowadzenie:
W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój nowych metod kształcenia na kierunkach lekarskich. Poza tradycyjnymi formami przekazu wiedzy, tj. wykłady ex cathedra oraz nauczanie anatomii w prosektorium, równolegle rozwijają się metody online z wykorzystaniem różnorodnych form przekazu informacji w wersji cyfrowej. Konieczność dostosowania metod nauczania do nowych warunków otoczenia wynika m.in. z rozwoju digitalizacji, przyspieszonego w trakcie pandemii COVID-19.
Cel:
Celem pracy był przegląd dostępnych cyfrowych narzędzi edukacyjnych, metod kształcenia na odległość, potencjału centrów symulacji medycznej oraz innych nowoczesnych metod przydatnych w edukacji medycznej.
Materiał i metody:
Dokonano przeglądu wiodących pozycji dostępnego piśmiennictwa, najczęściej używanych platform edukacyjnych, produktów wirtualnej rzeczywistości, a wszystko to w odniesieniu do aktualnych wymagań jakości kształcenia.
Wyniki i ich omówienie:
Dynamiczny rozwój nowych technologii umożliwia obniżanie kosztów nauczania na kierunkach medycznych poprzez stwarzanie alternatywnych metod nauczania. Możliwe staje się zastąpienie ludzkich preparatów anatomicznych poprzez drukowanie ich modeli w technologii druku 3D czy nauka anatomii z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (WR). Rozwój symulacji medycznej poprzez symulacje wysokiej wierności czy WR umożliwia nauczanie różnych umiejętności klinicznych, w tym praktycznych (kompetencje miękkie), w bezpiecznych, kontrolowanych, wystandaryzowanych warunkach. W ostatnich latach zmienił się również model bezpośredniej relacji mentora ze studentami – z tradycyjnego (pytania i odpowiedzi) na niestandardowe, tj. problem based learning, którego istotą jest umiejętność prowadzenia dyskusji w grupie, zawiązywania zespołów i samokształcenia.
Wnioski:
1. Szeroka oferta nowoczesnych i innowacyjnych metod kształcenia na kierunkach lekarskich może zwiększyć efektywność i uatrakcyjnić proces kształcenia na kierunkach lekarskich.
2. Nadal główną osią kształcenia kolejnych pokoleń lekarzy pozostają zajęcia przy łóżku chorego z aktywnym nauczaniem umiejętności praktycznych przez doświadczonych nauczycieli edukatorów.
REFERENCJE (23)
2.
Araiza-Alba P, Keane T, Chen WS, Kaufman J. Immersive virtual reality as a tool to learn problem-solving skills. Comput. Educ. 2021;164:104121.
https://doi.org/10.1016/j.comp....
3.
Baniasadi T, Ayyoubzadeh SM, Mohammadzadeh N. Challenges and Practical Considerations in Applying Virtual Reality in Medical Education and Treatment. Oman Med J. 2020;35(3):e125.
https://doi.org/10.5001%2Fomj.....
4.
Gorbanev I, Agudelo-Londoño S, González RA, et al. A systematic review of serious games in medical education: quality of evidence and pedagogical strategy. Med Educ Online. 2018;23(1):1438718.
https://doi.org/10.1080/108729....
5.
Weisberg EM, Raminpour S, Lugo-Fagundo E, Kauffman L, Fishman EK. A Primer on the Role of iPhone apps in medical and radiology education and how to develop them. J Med Educ Curric Dev. 2023;10:23821205231192341.
https://doi.org/10.1177%2F2382....
6.
Januszko-Giergielewicz B, Woderska A, Wójcik A, Niewiadomski P, Słupski M. Using digitalization for knowledge transfer in society is the future of transplantation: A pilot study. Renal Disease and Transplantation Forum. 2022;15(4):172–179.
https://doi.org/10.5603/RDTF.2....
10.
Moslehi S, Masoumi G, Barghi-Shirazi F. Benefits of simulation-based education in hospital emergency departments: A systematic review. J Educ Health Promot. 2022;11:40.
https://doi.org/10.4103%2Fjehp....
12.
Velásquez ST, Ferguson D, Lemke KC, et al. Interprofessional communication in medical simulation: findings from a scoping review and implications for academic medicine. BMC Med Educ. 2022;22(1):204.
https://doi.org/10.1186/s12909....
14.
Lamiani G, Mistraletti G, Moreschi C, Andrighi E, Vegni E. Cultivating empathy and soft skills among intensive care residents: Effects of a mandatory, simulation-based, experiential training. Ann Transplant. 2021;26:e931147.
https://doi.org/10.12659/AOT.9....
15.
MacLean S, Kelly M, Geddes F, Della P. Use of simulated patients to develop communication skills in nursing education: An integrative review. Nurse Educ Today. 2017;48:90–98.
https://doi.org/10.1016/j.nedt....
16.
Plotzky C, Lindwedel U, Sorber M, et al. Virtual reality simulations in nurse education: A systematic mapping review. Nurse Educ Today. 2021;101:104868.
https://doi.org/10.1016/j.nedt....
17.
Mancusi C, Carlino MV, Sforza A. Point-of-care ultrasound with pocket-size devices in emergency department. Echocardiography. 2019;36(9):1755–1764.
https://doi.org/10.1111/echo.1....
19.
Škulec R. Point of Care Ultrasound - accuracy, education. Point of Care ultrasonografie – spolehlivost, vzdělávání. Vnitr Lek. 2023;69(4):223-228.
https://doi.org/10.36290/vnl.2....
20.
Piotrkowski J, Buda N, Januszko-Giergielewicz B, Kosiak W. Use of bedside ultrasound to assess fluid status: a literature review. Pol Arch Intern Med. 2019;129(10):692–699.
https://doi.org/10.20452/pamw.....
22.
Trullàs JC, Blay C, Sarri E, Pujol R. Effectiveness of problem-based learning methodology in undergraduate medical education: a scoping review. BMC Med Educ. 2022;22(1):104.
https://doi.org/10.1186/s12909....